Jump to content

Chained - Utánpótlás nevelés

2014. 08. 19. 15:11

Egy taxis. Egy gyerek. Egy lánc. Rengeteg nő, akiben a férfi csak a lotyót látja. A gyerek meg… a gyerek meg egyszer úgyis felnő.

Kaszás Kornél írása

Nem jut el az összes behúzós film moziba, és a moziban sokszor nem a berántós filmeket vetítik. Ha bárki úgy érzi, hogy a lelkére szeretne nyomást gyakorolni és megdolgozná „blokkbásztereken” trenírozott szürkeállományát, akkor a Chained jó választás lehet.

Jennifer Lynch 2012-ben fogant alkotásában egy férfi és egy gyerek nem mindennapi kapcsolata kerül középpontba. Bob (Vincent D’Onofrio), a taxis nem a társadalmi elvárásoknak megfelelően közelít a nőkhöz. Sőt. Egy brutális állat, aki a gyengébbik nem rovott múltú képviselőit úgy tizedeli, mint kánikula a szívbajosokat. Romlott lelke mélyén viszont ő is érzi, hogy szüksége van egy utódra, akire bátran ráhagyhatja örökségét.

Anyjával (Julia Ormond) együtt rabolja el a fiút (Evan Bird), de míg a nőt meggyilkolja, addig a srácot láncra veri, és a Rabbit nevet adja neki. A kis nyuszi pedig megkezdi új életét pótapja házában, ahol sikolyok, tetemek és ételmaradékok adják mindennapi táplálékát.

Kilenc év repül el percek alatt, hogy végre a felnőtt Rabbit (Eamon Farren) szemébe is belenézhessünk. Az elnyúzott baknyúl helyzete mit sem változott a szűk évtizedben, azt leszámítva, hogy kiderül, szociopata nevelője valóban számít rá. Számít rá, mint örökösre, mint tettestársra és számít rá, mint eminens tanulóra, aki issza az emberi testről és lélekről szóló információkat.

„Végig kell csinálni. Ez az élet kulcsa.” – hangoztatja Bob, aki ezt várja el a ház másik lakójától is. Mert csak akkor van értelme, ha Rabbit is annyira gyűlöli a nőket, mint a gazdája, ha ő maga is megtanulja, hogy milyen vadászni és elejteni a zsákmányt. A szülő felelőssége óriási abban, hogy az utódja batyujába mit pakol. Helyzeti előnyben van, hiszen szinte arra taníthatja gyermekét, amire csak akarja. Ha pedig nagyrészt torzult világkép, düh és erőszak kerül a hátizsákba, akkor ne csodálkozzunk, ha a gyereket kirekeszti a társadalom.

A film nem egy világmegváltó alkotás, a kamerakezelés sem tartogat semmi újat, de témájában mindenképpen kikukkant a klisék halmazából. Ráadásul Vincent D’Onofrio alakítása az izmosabbak közül való, de a többieknek is jut fény a megtermett mészáros árnyékában.

(fotó: aceshowbiz.com)